Köp- och leveransvillkor

Priser
Moms ingår i priset med f.n. 25%, 12% eller 6%.

Minimiorder
Beställningar under 150 kr inkl. moms expedieras ej.

Betalningsalternativ
- Förskottsbetalning
Kostnad: 0 kr
Du betalar in pengar i förväg på vårt bankgiro nr. Efter att du skickat din order i kassan får du information på skärmen samt via E-post hur du går tillväga. (Räkna med någon dags extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning).

Vid förskottsbetalning packas dina varor direkt och skickas så fort som betalningen registrerats på vårt konto. Dina varor ligger undanlagda i 7 dagar efter beställning. Kommer inte betalningen oss tillhanda inom den tiden avbokas din beställning.

- Payson
Kostnad: 0 kr
Med Payson kan du betala med kontokort eller Internetbank via en betalningslänk, som visas efter lagd order. Mer information om Payson finns på www.payson.se.

- Fakturaköp
Kostnad: 39 kr
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Tårtkonst överlåtna till Svea Ekonomi AB. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Leveranstid
Normalt skickas dina varor från oss 1-2 dagar efter beställning, därtill kommer transportörens leveranstid (2-6 dagar). Beräkna längre tid om du väljer förskottsbetalning (betalningen ska registreras innan varorna går iväg). Under vissa tider på året kan leveranstiden vara längre. Perioder då butiken är stängd eller har begränsad service meddelas alltid på butikens startsida.

Leveranssätt
Vi skickar inrikes beställningar med DHL Servicepoint. Glöm inte att ange ditt mobilnummer för SMS-avisering. För att se var ditt närmaste utlämningsställe finns, besök 
www.servicepoint.se. Ett paket ligger kvar hos ombudet i 14 dagar. Hämtas det inte ut inom den tiden går det i retur till oss. Du blir då debiterad 200:- för ej uthämtat paket.
För riktigt små försändelser kan det också förekomma att vi skickar med posten.

Frakt till Finland och Danmark görs med Postens tjänst MyPack. I Finland levereras paketet till mottagarens MyPack-ombud, helgfri måndag-fredag. I Danmark levereras paketet hem till mottagaren.
Mer information om My Pack finns att läsa på www.posten.se

Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretagen.
Det är kundens ansvar att lämna korrekta adress- och kontaktuppgifter när beställning görs.
Observera att det inte går att skicka till box-adresser.

Frakt
Fraktkostnaden för en beställning debiteras efter den faktiska vikten, detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan.

För inrikes försändelser upp till 2 kg debiteras 39:- i frakt, upp till 5 kg debiteras 59:- i frakt, för paket som väger över 5 kg debiteras 99:-

Finland: Upp till 3 kg SEK 129:-, 3-5 kg 149:-, 5-10 kg 199:-, 10-20 kg 299:-

Danmark: Upp till 3 kg SEK 99:-, 3-5 kg 129:-, 5-10 kg 199:- 10-20 kg 249:-

Vid ordervärde överstigande 2000 kr bjuder vi på fraktkostnaden (gäller endast inrikes Sverige)

Hämta i butik
För dig som bor i eller i närheten av Kristinehamn finns möjlighet att hämta upp dina varor hos oss i Sockerslottet, Norra Staketagtan 8. Butikens öppettider är för närvarande fredag eftermiddag 13.00-18.00, men andra tider kan avtalas. Välj "Hämta i butik" i kassan. Du kommer inom 1-3 dagar att få en bekräftelse via e-mail att dina varor finns färdiga att hämta upp.

Reklamation och returrätt
Tag alltid kontakt med oss och meddela att du önskar returnera en vara.

Ev. reklamation ska returneras inom 10 dagar efter varans mottagande.

Öppet köp/ångerrätt 14 dagar, vid obruten förpackning/förpackningar. OBS: Öppet köp/ångerrätt gäller ej livsmedel/ätbara produkter eller nedsatta varor. Returfrakt betalas av kund. Kunden ansvarar för varan/försändelsen tills dess den når oss. När vi mottagit returen återbetalas/krediteras värdet av varorna inom 14 dagar.

Vi följer Konsumentverkets rekommendationer se: Konsumentverket.se

Skador på paket och ej uthämtade paket
Upptäcker du skador på paketet ska du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, ska du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.
Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss, så fakturerar vi dig 200 kr för returfrakt och våra extra kostnader som detta innebär. DHL Servicepoint måste hämtas ut inom 14 dagar.

Personuppgiftslagen
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

Övrigt
DVD kurserna är endast för privat bruk. Offentlig visning, användandet av filmerna i kommersiellt syfte, kopiering eller annan reproduktion är förbjudet enligt lag.

Vi reserverar oss för eventuella fel i prislistan, för eventuella prisändringar, fel i lagersaldo och för felaktig information påverkad av tekniska fel.

Observera att vi inte garanterar exakt färgåtergivning på produktbilder, då färger varierar från en datorskärm till en annan. 

Det är kundens ansvar att lämna korrekta adress- och kontaktuppgifter när beställning görs.